Ще раз про "Гібрид" в деталях

Ще раз про "Гібрид" в деталях

04.05.2017

1. ІСТОРІЯ І ОПИС ТЕХНОЛОГІЇ

Розробка і вдосконалення технології гібридної друку почалися в Європі більше 20 років тому, а у 2000 році німецький поліграфічний концерн КВА на міжнародній виставці drupa вперше представив друкарську машину, «тюнінгованих» для друку гібридними фарбами.

Термін «гібрид» походить від латинського і означає суміш з двох різних компонентів. Стосовно до поліграфії він характеризує безпосередньо фарби, що використовуються для отримання горезвісних «гібридних» ефектів. Вони відрізняються від традиційних офсетних фарб складом: крім звичних компонентів на основі мінеральних масел, в них присутні також і УФ-отверждаемие елементи. Завдяки такому поєднанню гібридні фарби взяли все найкраще від УФ-фарб (висихають без протівоотмаривающего порошку, нанесений поверх них лак не «провалюється» і не змішується з фарбою) і фарб, виготовлених на основі мінеральних масел (менш агресивні і менш токсичні, ніж ультрафіолетові) .

Гібридні фарби наносяться на запечатуваний матеріал так само, як і звичайні фарби. У друкарській машині слідом за останньою друкарською секцією розташовується проміжна сушка, після чого наноситься УФ-лак і відбиток потрапляє в секцію, оснащену УФ-випромінювачем, для остаточної полімеризації.

Незабутні ефекти гібридної друку проявляються в самому кінці друку і фактично є післядрукарської обробкою офсетних відбитків, що відбувається без відриву від друкованого процесу, т. Е. В лінію. Переваг у такого способу облагородження кілька.

По-перше, здійснюється лакування. Лак, з одного боку, захищає відбиток від зовнішніх пошкоджень, з іншого - підвищує його привабливість. Нарешті, вибіркове лакування може бути повноцінним елементом художнього оформлення. Лакування можна здійснити різноманітними способами, наприклад, за допомогою трафаретного друку, але, в порівнянні з офсетним, вона на порядок менш продуктивна і не годиться для обробки середніх та великих тиражів. Зате гібридні фарби істотно спрощують цей процес, розширюють спектр можливих ефектів і забезпечують незрівнянно вищу якість результату.

По-друге, унікальна послідовність нанесення гібридних фарб, традиційних офсетних фарб і / або друкованого лаку і завершального УФ-лакування гарантує прояв автентичної «апельсинової» кірки, а разом з нею - і своєрідних тактильних опущень від дотиків до надрукованому зображенню.

По-третє, готова продукція, надрукована гібридними фарбами на звичайному папері, майже не відрізняється від виробів із пластику й створює ілюзію використання дорогого матеріалу при набагато менших фінансових вкладеннях.

Залишається додати: в друкарні «Вольф» всі ці ефекти відтворюються на швидкості 10 тис. Відбитків / годину любими тиражами і зберігаються надовго.

2. ОПИС ЕФЕКТІВ

Вся принадність гібридної технології друку фактично укладена у фінальній обробці віддрукованих відбитків в лінію і проявляється завдяки індивідуальним властивостям і нестандартної послідовності нанесення використовуваних матеріалів. Чудовий глянець поверхні

Покольку УФ-лак наноситься на практично висушену (після проміжної сушки) поверхню барвистого шару, він лягає рівним шаром без провалів і патьоків. В результаті вдається отримати рівномірну по товщині плівку, яка забезпечує стабільну і суцільну «дзеркальність». В принципі, нанести УФ-лак можна і в режимі офф-лайн - на запечатаний олійними фарбами відбиток, покритий протівоотмарочним порошком, але тільки після декількох годин сушки. Саме частки протівоотмаривающего кошти, як би ретельно його не видаляла, не дозволять отримати горезвісну рівномірність шару, до того ж тривалий період висихання відбитків негативно позначається на оперативності виготовлення тиражу.

Ключовим фактором відмінної глянцю є склад УФ-лаку - це речовина радикальної полімеризації, яке, на відміну від лаків катионной полімеризації, може бути накладено найтоншим шаром.

«Апельсинова шкірка»

Цей ефект, який додає відбитках тактильних властивостей, досягається в результаті використання в п'ятій або наступних друкованих секціях традиційного друкованого лаку: УФ-лак «провалиться» в областях, де попередньо було завдано друкований лак, і утворює матовий шар або характерну рельєфність; на решті ж ділянках зображення збережеться дзеркальний ефект. Ступінь рельєфності залежить від поверхневого натягу друкованого лаку: чим воно вище, тим більш вираженим буде рельєф на відбитку, чим нижче - тим більше матовими будуть виглядати відповідні області.

Насичені кольори

Саме лак перетворює кольори надрукованого зображення в яскраві, ефектні, що ваблять погляд. Фарби як ніби піднімають з поверхні листа. Використання комбінації гібридних фарб і УФ-лаку тільки підсилює цю особливість: в гібридної друку ступінь глянцю в залежності від запечатується може досягати від 85 до 92%, причому з плином часу вона залишається стабільно високою і «провали» лаку не виникають навіть після трьох діб.

Точність суміщення і акуратні градієнти

Філігранна точність суміщення областей з глянцевим і матовим / текстурованим ефектом, акуратні градієнтні переходи однієї області в іншу досягаються саме завдяки лінійності процесу і специфічного характеру поведінки гібридних фарб і лаків. Якщо нанести такий друковані масляні лаки на вибіркові області друкованого аркуша, а потім покрити весь відбиток УФ-лаком, на згаданих ділянках утворюється ефект draw-back, спровокований несмачіванія УФ-лаком масляних поверхонь - глянсовий лак не розтечеться і не утворює дзеркальної поверхні. На незалакірованних ділянках, навпаки, глянсовий ефект проявляється в повній мірі. Така комбінація як би вибіркового лакування володіє серйозною перевагою - високою точністю суміщення. До того ж необхідність в виготовлення форм для вибіркового лакування зникає, а разом з нею пропадає і ризик неточного суміщення.

Захисні можливості

Ще один «спецефект» гібридної друку досягається завдяки можливості відтворювати приховані зображення. Перш завуальовані образи, покликані захищати від підробок, могли міститися тільки в растрових структурах. Однак технологія гібридної друку дозволяє за рахунок нанесення контрастних прозорих лаків як би проявляти необхідну картинку. Втім, щоб захистити свою продукцію, не обов'язково вдаватися до таких радикальних заходів. За допомогою гібридної друку можна відтворювати ажурні сітки, що нагадують орловську друк, повторити які без наявності відповідної техніки неможливо.

3. ОБЛАСТЬ ЗАСТОСУВАННЯ

Рекламна поліграфія, обкладинки журналів і річних звітів, буклети, календарі, папки і т. Д. - уявити собі цю продукцію без суцільного і вибіркового лакування сьогодні вже не можна. Гібридна друк розширює межі можливого і дозволяє не просто виділяти глянцем необхідні сюжети, а й комбінувати їх з матовими ефектами і рельєфними елементами. Домогтися подібних поєднань з аналогічною ступенем точності, за ті ж гроші і в той же термін на іншому обладнанні неможливо.

Не менш вишуканими в плані оформлення і раніше залишаються етикетки. Але виробництво тих, що друкуються на плівці, можливо лише за умови використання УФ-або фолієвої фарб. Втім, ні перші, ні другі не забезпечують різноманітності, яке можна досягти на машинах гібридної друку. До того ж, використання УФ-лаку дозволяє в подальшому оформляти етикетки конгревним тисненням або тисненням фольгою.

Ще один спосіб виділити продукцію на магазинних полицях - вдягнути її в витончену упаковку - тільки так нині можна залучити погляд розпещеного споживача. Гібридна друк демонструє відмінні результати при друку на односторонньо крейдованому картоні і на двошаровому склеєному односторонньо крейдованому коробковому картоні. Для ексклюзивної продукції варто віддати перевагу картонам литого мелования - їх власний глянець, помножений на «дзеркальний» ефект гібридної друку, перетворить упаковку навіть найпростішої конструкції в справжній витвір мистецтва.

Нарешті, не обійшла стороною гібридна друк і рекламну галузь. Найнеймовірніші задуми на здавалося б немислимих матеріалах - і ті можуть бути втілені в життя на машині гібридної друку. Чи йде мова про запрошень на пластиці, або знадобилися шелфтокери в супермаркети, а може дизайнеру заманулося використати металізований картон або голографічну папір? Відповідь безапеляційно - гібридна друк.

4. ОБЛАДНАННЯ І МАТЕРІАЛИ

У друкарні «Вольф» процес гібридної друку відбувається на п'ятисекційний листової офсетного машині KBA Rapida 74-5 + L ALV2 формату В2 (520х740 мм) з секцією лакування і подвійний подовженою прийманням. Принципово конфігурація обладнання для друку гібридними фарбами нічим не відрізняється від традиційної. У п'ятій секції на додаток до CMYK-кольорів може використовуватися додаткова фарба або ж офсетний лак - для отримання на відбитках вибіркового глянцевого ефекту. Після п'ятої секції розміщується вбудована УФ-сушіння, слідом за якою розташована секція лакування з подвійною системою рециркуляції - для швидкого (до 10 хв) переходу з одного типу лакування на інший (ВД і УФ). Нарешті, в подовженою приймання розташована система обдуву відбитків гарячим повітрям разом з ІК-сушками, необхідна при друку традиційними офсетними фарбами і ВД-лаком, а на виході - фінальна УФ-сушіння.

Дослідження концерну Koenig & Bauer продемонстрували економічність і ергономічність «гібридної» машини в порівнянні з обладнанням для друку УФ-фарбами та машинами, оснащеними двома секціями лакування: габарити «гібридної» на 15% менше розмірів машини з двома лакованими секціями; вона споживає на 70% менше електроенергії і т. д.

Конструкційні особливості офсетної машини для гібридної друку (схематично):

         1. П'ять секцій для друку традиційними і гібридними фарбами. За умови використання рекомендованих витратних матеріалів, в машині можна використовувати стандартну гуму.

         2. Гібридні фарби полимеризуются в кілька етапів. Якщо в машині налічується більше п'яти барвистих секцій або ж друковані роботи характеризуються високим ступенем задруківки, якщо є необхідність працювати на високих швидкостях, наносити білила або металізовані фарби, рекомендується оснащувати машину другий проміжної УФ-сушінням. Встановлені між друкованими секціями, вони сприяють висиханню нижніх барвистих шарів, не погіршуючи при цьому вбирання масляних компонентів. Безпосередньо перед прийманням друкований відбиток піддається термосушке - для прискорення окислення - і подальшого УФ-випромінювання. Подібний процес забезпечує достатній час для того, щоб УФ-лак утворив рівну глянсову плівку.

         3. лакування секції з подвійною системою рециркуляції, що дозволяє швидко перемикатися з одного типу лаку на інший. При наявності інтегрованої системи очищення з регульованою тривалістю даної операції майже повністю позбавляє від ручного втручання і допомагає виконати дану процедуру в найкоротші терміни: наприклад, перехід з УФ на ВД-лак здійснюється всього за десять хвилин.

         4. Подовжена приймання приховує систему обдування гарячим повітрям і ІК-сушіння, необхідну при друку традиційними офсетними фарбами і ВД-лаком.

         5. Фінальна УФ-сушіння, що включає три змінні лампи різної потужності. На максимально можливому віддаленні можна розмістити пристрій розпилення протівоотмаривающего порошку - щоб запобігти так званий «ефект скляної пластини», якому в першу чергу схильні до відбитки з УФ-лакуванням: через те, що між гладкими листами в стопі повністю видавлюється повітря і утворюється вакуум, як між двома скляними пластинами, листи практично неможливо розділити.

         6. Опциональная система очищення повітря, що забезпечує обов'язковий відведення озону.

Взаємодія підкладки з фарбами і лаком під час гібридної друку - це ключовий фактор, що впливає на адегезіонную міцність фарб, стійкість барвистої плівки до стирання, а також ступінь глянцю масляного і УФ-лаків. Дослідним шляхом встановлено, що найвищого глянцю вдається домогтися при використанні матеріалів з рівномірно гладкою поверхнею.

З цієї причини найоптимальнішими матеріалами для друку гібридними фарбами є глянцева крейдований папір і картон. Незважаючи на те, що крейдовані папір і картон під дією УФ-випромінювання стають ніби «тендітніші» (під час сушіння в результаті хімічних і фізичних реакцій, що відбуваються під час полімеризації фарб, виділяється побічний продукт - теплота, що поглинає вологу з полотна, з- за чого окремі волокна всідаються і втрачають свою еластичність), барвистий шар моментально полимеризуется, а геометричні розміри відбитка залишаються незмінними з плином часу. Крейдовані папери і картони мають оптимальну поглинанням, що дозволяє, з одного боку, досягати глянсового барвистого шару, з іншого - швидкого закріплення фарб, що вкрай важливо при друку з переворотом. До того ж саме за умови використання крейдованих матеріалів процес гібридної друку буде стабільним і високошвидкісним.

Матові крейдовані папір або картон менш пристосовані для гібридної друку через спосіб формування матового ефекту: він досягається завдяки застосуванню певних пігментів в крейдованому шарі - найчастіше це карбонат кальцію. Саме його дивна багатокутна структура забезпечує матовість поверхні - за рахунок розсіяного відбиття падаючого світла, що викликається пористістю поверхні, яка, однак, для процесу гібридної друку не особливо сприятлива.

В цьому плані ступінь поглинання і поверхневі характеристики крейдованого паперів і картонів роблять їх абсолютно непридатними для лакування та друку гібридними фарбами.

Вирішивши віддрукувати свою продукцію «гібридом», пам'ятайте про те, що УФ-випромінювання руйнує оптичні відбілювачі. Іншими словами, якщо задруковуваний матеріал володіє підвищеним ступенем білизни від природи, візуально особливих змін після техпроцесу Ви не помітите. Але якщо відбілювачі були додані в композицію штучно, жовтого відтінку, який проявиться в результаті процесу гібридної друку, не уникнути. У той же час незапечатані області з плином часу знову повернутися до колишньої ступеня білизни. Жовтизна може проявлятися і на звороті залакованих сюжетів. Причина та ж - руйнування оптичних відбілювачів.

Щоб закріпити неповторний ефект гібридних фарб, наостанок віддруковане зображення необхідно покрити УФ-лаком. Формула гібридних фарб розроблялася спеціально для того, щоб вони «брали» лак. По-перше, тому, що гібридні фарби не мають власного глянцем, т. Е. На друку виходять більш тьмяними в порівнянні з традиційними олійними. По-друге, в гібридних фарбах відсутні парафін або силікон, т. Е. Вони схильні до стирання і будуть руйнуватися при друку обороту.

Крім паперу і картону, гібридні фарби підходять для друку по невсмоктуючих матеріалами - плівкам, пластику, металізованим подложкам. «Гібрид» - це відмінна альтернатива друку фолієвими і УФ-фарб.

Механізм затвердіння гібридних фарб комбінований: полімеризація барвистої плівки відбувається спершу в результаті реакції фотополімеризації за радикальним механізмом (як у УФ-фарб), потім слід остаточне закріплення - в результаті вбирання і окислення (як у масляних фарб). Це обумовлено тим, що до складу гібридних фарб входять компоненти, характерні як для УФ, так і для олійних фарб. Причому вони не тільки сумісні один з одним і забезпечують хороші друковані властивості фарби, а й дозволяють використовувати «універсальні» еластомери. У відсутності необхідності заміни валиків і офсетних полотен при переході на роботу з традиційними офсетними фарбами і криється головна перевага гібридних фарб перед ультрафіолетовими. Тестування валів і офсетних полотен з різних матеріалів продемонструвало, що межа набрякання, встановлена ​​на позначці 4%, ні в жодному з випадків не була перевищена. Відповідно до вимірів, у полотна вона не перевищує 0,02 мм, що відповідає верхній межі допустимого діапазону для стандартної офсетного друку (0,012-0,02). Незначні розбухання і усадка гуми і невулканізовані полімерів неминучі, головне, щоб вони залишалися в межах норми. Однією із запорук є застосування рекомендованих для гібридного виробництва витратних матеріалів. Примітно, що змив гібридних фарб здійснюється спеціальними розчинами, які, тим не менш, підходять і для змивки звичайних фарб - це зручно при перенастроюванні друкарської машини на традиційну офсетний друк. До речі, тривалий взаємодія еластомерів з гібридними і звичайними офсетними фарбами на порядок менше «травматично» для гуми в порівнянні з системами традиційних і УФ-фарб.

Що стосується друкованих форм, то для гібридного процесу підходять будь-які офсетні пластини, причому їх тиражестойкость можна підвищити за рахунок додаткового випалу.

Через те, що друковані властивості гібридних фарб поєднують якості масляних і УФ-фарб, їм притаманні характерні для обох систем особливості. Наприклад, липкість і в'язкість у гібридних фарб вище, ніж у масляних, але нижче в порівнянні з УФ-затверджувальними. Те ж саме справедливо і по відношенню до схильності до емульгування. Зате розтиск при друку гібридними фарбами відповідає європейським нормам. Пов'язано це з тим, що концентрація і хімічні властивості пігментів в гібридних фарбах в більшості своїй аналогічні тим, які використовуються в звичайних офсетних фарбах, ніж тим, що застосовуються при виготовленні ультрафіолетових. Гібридні фарби можна покривати як олійними, так і УФ-лаками (чудова адгезія обумовлена ​​проміжними сушками, завдяки яким відбувається первісна полімеризація барвистої плівки), в той час як звичайні фарби потребують попереднього накладення праймера. Саме тому ступінь глянцю при використанні гібридних фарб значно вище, ніж при нанесенні УФ-лаку на сиру масляну фарбу з праймером. Причому в міру полімеризації барвистого шару глянець не знижується, оскільки лак не «провалюється». У традиційній УФ-технології це явище обумовлено нерівномірністю висихання праймера. УФ-лаки, застосовувані в гібридної друку, повинні бути сумісні як з гібридними фарбами, так і з кроющими лаками, завдяки яким і створюється контрастний дзеркальний ефект. У зв'язку з цим, гумове полотно, використовувані для нанесення УФ-лаку, має бути стійким як до УФ-фарб, так і до УФ-змивки. Такі полотна годяться і для роботи з ВД-лаками, т. Е. Можуть застосовуватися в двох режимах друку - гібридної і традиційною. Для вибіркового лакування замість півтону використовується офсетний форма.

«Гібридні» відбитки можна відправляти на друкарську обробку безпосередньо відразу ж після друку - і це не дивлячись на те, що нижні шари барвистої плівки можуть бути не до кінця отверждаясь.

Поведінка гібридних фарб на друку більш стійке, ніж ультрафіолетових, причому навіть при відсутності ізопропілового спирту в складі зволожуючого розчину - вся справа в більш широкому «коридорі» відхилень параметрів зволоження.

Нарешті, потужність сушки рекомендується встановлювати на мінімально необхідну позначку, оскільки піддався УФ та ІЧ-випромінювання відбиток стає надзвичайно чутливим до зовнішніх подразників. Генерується при сушінні тепло викликає певну усадку, а УФ-випромінювання може ініціювати небажані хімічні реакції, наприклад, пожовтіння.