Виготовити поліграфічну продукцію швидко, якісно і дешево – мрія будь-якого замовника. Розміщуючи замовлення, можна довіритися друкарні, а можна і самому вивчити складові вартості. Це допоможе не тільки заощадити, але і спростить розмова з підрядником.
Суттєва частка в загальній вартості тиражу припадає на папір. У кошторисі вона може зайняти від 20% до 40%. Так що до вибору матеріалу варто підійти виважено, враховуючи всі за і проти, як дешевих, так і дорогих носіїв. В хорошій друкарні вам обов'язково розкажуть про різницю. В поганій – спробують продати найдорожчий варіант, нумо розбиратись самостійно.
Тип паперу
Отже, в поліграфії найчастіше зустрічаються два типи паперу – папір з покриттям (крейдований – глянсова і матова) і папір без покриття (некрейдований, офсетний, книжкова, газетна).
На верхній шар паперу з покриттям наноситься спеціальний полімер або хімічна суміш, щоб надати певні властивості – гладкість, глянець, додаткову щільність, знизити здатність абсорбувати фарбу. Досить часто в паперовому виробництві використовується карбонат кальцію (складова частина крейди), чому в російській мові такий папір і отримала назву крейдованому.
Відмінність крейдованого паперу: більш гладка поверхня. Відмінність крейдованого паперу – більш пориста поверхня, краща вбирання чорнила.
Як правило, крейдований папір відрізняється високим ступенем глянцю – простими словами, красиво блищить і дуже гладка. Проте покриття може бути матовим.
У будь-якому випадку, папір з покриттям, як правило, дорожче. Але от чи варто за неї переплачувати? Багато залежить безпосередньо від виду продукції, яку необхідно виготовити.
У папери без покриття є свої переваги: вона дешевше, на ній легше робити нотатки (чорнило від ручки не будуть розтікатися), а видрукуваний текст значно легше читати. Саме тому така папір переважні у виробах, де великий обсяг тексту (книги, брошури, буклети, блокноти, блоки для записів). Варто врахувати, що папір без покриття буває і кольоровий. Залучити такий папір в комплексі з чорно-білим друком – відмінний спосіб отримати яскравий тираж за мінімальні гроші.
Окремо варто виділити так звану «пухку» папір – папір без покриття з підвищеною пористістю поверхні. Вона часто використовується у книжковому виробництві, оскільки непрозора і стійка до стирання. Крім того, пухкенький папір відрізняється «теплим» білим відтінком, який не стомлює очі при читанні.
Матовий крейдований папір також не блищить, при цьому вона володіє приємною гладкою текстурою. Варто більше некрейдованого, але дешевше глянсовою. На ній відмінно виглядають, як текст, так і фотографії, тому її можна вибирати для друку каталогів, корпоративних газет, прайс-листів та іншої продукції, де комбінуються і текст, і ілюстрації.
Глянцевий крейдований папір – відмінний вибір для фотодруку, але внаслідок відбиття світла вона погано підходить для читання великих обсягів тексту. Робити нотатки також можна – чорнило розтечуться. Втім, цей папір досить капризно поводитися і при друку, оскільки фарба не вбирається – тому крім високої вартості самої папери, доведеться переплатити й за послуги друкарні. Такий папір є сенс використовувати для виготовлення портфоліо, преміальних каталогів та буклетів, листівок. Для «одноденною» продукції начебто флаєрів можна вибирати й більш дешеві варіанти.
Сорт паперу
Ще один важливий показник, який «зашитий» у вартість паперу, – її сорт, залежний від оптичної яскравості, білості та прозорості.
Яскравість паперу – це її здатність відбивати світло. Вона виражається у відсотках (від 1 до 100), але найчастіше зустрічається папір з 84-96%. Чим вище яскравість, тим більше світла відбивається. Як результат – більш яскраві зображення і контраст між текстом і ілюстраціями.
Ступінь білизни – це відтінок аркуша паперу. Він може бути як холодним, так і теплим. Холодні відтінки використовуються частіше, оскільки візуально вони виглядають «біліше». У будь-якому випадку, більш яскравий і більш білий папір коштує дорожче --, але потрібно тільки для продукції преміум-сегменту.
Прозорість паперу – здатність зображати текст і ілюстрації зі зворотного боку відбитка. Якщо ваш виріб двостороннє, то варто потурбуватися про те, щоб папір був досить непрозорою (зрозуміло, це дорожче), інакше накладення зображень буде дратувати респондента.
Щільність
По суті, щільність паперу-це показник її ваги. Коли поліграфісти говорять про папір, щільністю 80 г/м² (звична всім офісний папір), то мається на увазі, що квадратний метр важитиме 80 р. Найчастіша щільність асоціюється з товщиною листа, проте це не зовсім правильно. Оскільки аркуш паперу з покриттям важить більше, при однаковому показнику щільності, візуально лист крейдованого паперу буде здаватися тонше, ніж, скажімо, пухла.
Так що якщо вам потрібно заощадити не тільки на друку, але скажемо і на вартості поштових відправлень, то папір без покриття послужить хорошу службу: при меншій вазі вона буде щільніше. При цьому вироби з пухкою папери будуть виглядати незвично і стильно, виділять вашу продукцію.
Підсумок
Отже, вибирати більш дорогий папір далеко не завжди доцільно. Все залежить від самого поліграфічного виробу, кількості тексту та ілюстрацій, часу і місця використання. У будь-якому випадку, перед друком варто вивчити зразки паперу і продукції, яка на ній надрукована. Оскільки один і той же тип, виготовлені різними виробниками, можуть відрізнятися за зовнішнім виглядом і товщині.