Як написати бізнес-план, якщо ви нічого не знаєте про маркетинг?

Як написати бізнес-план, якщо ви нічого не знаєте про маркетинг?

17.07.2018

Незалежно від того, наскільки хороший ваш продукт або послуга, потрібно твердо знати, як правильно подати їх клієнтам. Саме тому перед запуском будь-якого бізнесу варто скласти грамотний маркетинговий план. Він дозволяє заздалегідь спланувати успішне просування вашої справи та не залишитися в мінусі.

Звичайно, є приклади успішних компаній, які досягли висот без чітко розписаної стратегії. Наприклад, пекарня Toni's Own Homemade Italian Cookies. Вона створена абсолютно спонтанно однією американською родиною, яка любила випікати ароматне печиво для рідних і друзів. Через деякий час це хобі стало прибутковою справою: домашня випічка сподобалася багатьом людям, і вони були готові платити за неї гарну суму. Так, почалися перші замовлення, постачання продукції в супермаркети та спеціалізовані магазини. І хоча у сім'ї пекарів не було офіційного маркетингового плану, бізнес став одним з найбільш прибуткових в Північно-Східній Америці.

Велика частина компаній не славиться такий же успіхом. Частіше можна почути історію про те, як люди витратили весь запланований бюджет на покупку устаткування і витратних матеріалів, не виділивши достатню суму на рекламу. Щоб цього не допустити, потрібно дотримуватися заздалегідь складеного маркетингового плану.

Як пояснюють багато підприємців, певний порядок дій – це запорука успішної справи. Практично неможливо побудувати хороший бізнес, не маючи чіткої стратегії дій. Оскільки ж скласти правильний маркетинговий план і створити прибутковий проект? Про це читайте в нашій статті!

Перш за все, нумо розберімося, які аспекти містить бізнес-план? По-перше, це клієнт і ринок, на який ви орієнтуєтеся. По-друге, важливе значення має конкуренція. Варто дізнатися якомога більше про компанії у вашій індустрії, щоб орієнтуватися на сучасні тенденції та запити. По-третє, у вас повинна бути чітка стратегія просування продуктів і послуг, завдяки якій можна досягти бажаного успіху.

Тепер докладніше розглянемо рекомендації для складання вашого бізнес-плану.

1. Визначте ринок і цільову аудиторію

Почніть свій маркетинговий план з розгляду проблеми, яку зможе вирішити брендовий продукт, а також потреб клієнтів. Наприклад, ви пропонуєте послуги з виготовлення та встановлення парканів. Вони потрібні людям для того, щоб зробити будинок безпечним, утримати дітей і тварин, захистити свою територію від інших ділянок. 

Тепер подивимося на ринок. Скільки людей купує те, що ви продаєте, і скільки грошей вони витрачають на це? За статистикою і різними дослідженнями експертів краще звертатися до пошукових систем в Інтернеті. Так, можна отримати докладний огляд потрібної сфери бізнесу та знайти відповіді на багато питань.

Потім складіть портрети найбільш ймовірних клієнтів. Пам'ятайте, що тут краще утриматися від узагальнень і детально описати покупця, щоб зрозуміти, як запропонувати йому товар або послугу.

Орієнтуйтеся на наступні характеристики:

  • стать і вік;
  • місце проживання;
  • середній дохід;
  • сімейний статус;
  • інтереси, захоплення
  • та інші.

Для B2B-продажу важливими параметрами можуть бути:

  • сфера діяльності організації;
  • щорічні продажі;
  • кількість працівників;
  • розмір та частота замовлень.

Також варто подумати про те, як ефективно просувати товари на ринку. Можливо, існують великі компанії, які можуть поширювати свій продукт в обмін на рекламу їх бренду? Такий тип співробітництва сьогодні користується особливою популярністю, адже це зручно і вигідно обом сторонам.

Якщо є можливість, поговоріть з чинним та потенційними клієнтами, роздайте їм безкоштовні зразки ваших товарів. Не бійтеся питати їх думку, отримувати відгуки та рекомендації. Це значно спростить подальшу роботу над проектами та дозволить краще зрозуміти, чого насправді хоче публіка. 

Після проведення досліджень та збору коментарів ви зможете побачити загальну картину бізнесу і зрозуміти, чого вам не вистачає для його поліпшення.

2. Знайте конкурентів в обличчя

Щоб завоювати клієнтів, вам потрібно виділятися серед інших компаній. Для цього, звичайно ж, необхідно знати все про бренди-конкурентів: хто вони, на кого орієнтуються, як оцінюють себе і якими методами досягли успіху. 

Також орієнтуйтеся на їх асортимент, рекламні оголошення та промоакції, сайти та сторінки в соціальних мережах, магазини та невеликі точки продажів. Це дозволить визначити, в чому ви унікальні та чого не вистачає для успішного просування бізнес-справи. 

В кінці обов'язково підбивати підсумки проведеного дослідження: запишіть в бізнес-план цікавлять бренди та всю інформацію про них, включаючи переваги й недоліки.

3. Розробіть власну стратегію

По-перше, подумайте про ключові цілі вашого бізнесу. Вони повинні відповідати завданням маркетингової стратегії. Призначте пріоритет кожної мети, щоб визначити необхідний бюджет на її досягнення. Запланована сума грошей може змінюватись в залежності від таких факторів, як швидкість росту компанії та кількість споживачів.

По-друге, визначити найкращі способи взаємодії з потенційними клієнтами та реклами брендової продукції. У числі найбільш ефективних маркетингових інструментів: поштові та електронні розсилки, листівки, флаєри, плакати, стенди та банери, внутрішні та зовнішні веб-сайти, соціальні мережі для розміщення інформації, виставки та конференції, промо-акції та розпродажі. 

Щоб всі вибрані засоби проявили себе на 100%, потрібно задати їм конкретні параметри. Для цього дайте відповідь на кілька питань:

  • Які інтернет-ресурси та друковані видання використовують ідеальні клієнти?
  • Де вони можуть почути про таких підприємствах як ваше?
  • Скільки часу вам потрібно поспілкуватися з людиною і в якій формі, щоб він став постійним клієнтом? 
  • Яку тактику ви можете використовувати, щоб зробити ім'я бренду відомим серед більшості конкурентів? 
  • Як зробити якісне рекламне просування при невеликих витратах? 
  • Хто в компанії буде вирішувати маркетингові завдання?

Таким чином, якщо постійно аналізувати конкурентів і власну позицію на ринку, чітко слідувати поставленим цілям і дотримуватися рамок запланованого бюджету, ви зможете досягти великих успіхів у своїй справі, значно підвищити впізнаваність компанії та збільшити число постійних покупців.

4. Підберіть свій ключ до успіху

Якщо вам потрібна мотивація для запуску нового проекту або початку роботи організації, використовуйте корисний метод планування. Коли вся потрібна інформація буде чітко розписана на папері, старт бізнесу здасться не таким вже складним! 

Виберіть одного або кількох людей для проведення різних маркетингових акцій і обов'язково встановіть для них терміни. Не намагайтеся робити все і відразу, адже це не призведе до потрібного результату, а тільки вкраде ваш час. Відберіть найкращі стратегії з власного списку і беріться за їх реалізацію.

Пам'ятайте, що маркетинговий план - це інструмент, який потребує періодичної настройки. Він завжди буде складатися з трьох основних аспектів, які ми згадали вище, але їхні внутрішні особливості можуть з часом змінюватися. Тому регулярно переглядайте власну бізнес-стратегію, оновлюйте неактуальну інформацію і розмір бюджету. А також не бійтеся замінювати старі методи просування більш сучасними, що підходять саме вам!