Точна мета – точний колір

Точна мета – точний колір

27.03.2018

Розміщуючи замовлення в друкарні, кожен з нас малює в голові ідеальну картинку того, як буде виглядати готовий тираж. Однак іноді кінцевий результат може бути зовсім іншим, ніж очікувалося. Особливо це стосується колірних рішень. Як же переконатися, що вибраний вами колір логотипу або картинки буде точно таким, як ви собі уявляли?

Суб'єктивне сприйняття

Щоб запобігти розчарування, варто спочатку розібратися, чому саме колір в тиражі може істотно відрізнятися від ваших побажань. В першу чергу, можна говорити про суб'єктивні причини. Адже ні для кого не секрет, що кожна людина сприймає той чи інший відтінок індивідуально. Та й асоціації у всіх різні. Для кого-то червоний – це колір помідора, для когось- полуниці, для когось вогню. Тому описуючи замовлення дизайнеру, варто уточнити більш конкретно. В ідеалі вибрати в спеціальному довіднику (так званий віяло Panton), де кожному кольору присвоєна колірна специфікація.

Технічні причини

Друга причина колірних «неполадок» пов'язана безпосередньо з обладнанням, яке використовується в процесі дизайну і друку. Насамперед, варто врахувати, що відтворення кольору різних комп'ютерних моніторів істотно відрізняється. Те, що ви бачите будинку, зовсім інакше виглядає у дизайнера. Також впливає й освітлення у приміщенні – скажімо, тепле або холодне, природне або штучне. Результат друку буде істотно ближче до того, що ви бачите у дизайнера в друкарні, оскільки, як правило, тут варто більш професійне обладнання і спеціальне освітлення.

Також потрібно розуміти, що монітори, а також принтери, сканери, камери використовують при передачі кольору адитивну (англ. add - додавати) модель RGB (червоний, зелений, блакитний). Вибір цих кольорів зумовлений фізіологією сприйняття людського ока. Адитивна модель так називається тому, що кожен відтінок формується поєднанням основних кольорів. Опис кольору грунтується на властивості монітора випромінювати світло, а за основу береться чорний колір (відсутність світла).

У поліграфії основними вважаються інші кольори. Друкарські машини (як цифрові, так і офсетні) оперують поєднанням CMYK (блакитний, пурпурний, жовтий, чорний). Це субтрактивная модель, що означає, що при формуванні відтінку враховується кількість світла, відбитого від тієї або іншої поверхні (скажімо, паперу або іншого носія). Тут за основу береться білий колір. RGB володіє великим колірним охопленням. При друку кольорова схема конвертується з RGB у CMYK, що призводить до отримання дещо інших відтінків.

Колір друку

Сам по собі спосіб одержання зображення в поліграфії також призводить до колірних неточностей. У офсетного друку будь-яке завдання розкладається на чотири основні кольори (CMYK), для кожного створюється своя друкована форма. Зображення з кожної форми переноситься на один і той же лист, у результаті змішування на папері виходить повнокольорове зображення. Також в більш досконалих машинах присутня більше, ніж чотири друкарські секції, що дозволяє залучити додаткові фарби, розширюють гаму і підвищують точність передачі кольору, в тому числі, можна використовувати якийсь конкретний колір Pantone (простими словами, це система додаткових кольорів і відтінків, цифрова специфікація яких прописана в спеціальних міжнародних довідниках). 

Коректний відбиток (повністю відповідний початкового файлу) залежить від якості фарб, типу паперу, налаштувань обладнання та ряду інших виробничих факторів.

Спочатку передбачити абсолютно всі змінні практично неможливо, тому створюються пробні відбитки (максимально наближені до тих, які будуть отримані в друкованій машині), які затверджуються з замовником і які служать еталоном. Не ігноруйте підписання так званого пруфа, інакше сперечатися на прийняті замовлення буде просто ні про що.

Завдання працівника друкарні - стежити за тим, щоб тиражні відбитки не відрізнялися від еталона. В процесі друку спеціальним обладнанням (автономним або інтегрованим в друкарську машину) скануються певні ділянки відбитка, кольору переводяться в цифрові дані, які можна звірити з даними, отриманими з еталона. Однак багато друкарні ігнорують подібне обладнання і проводять порівняння виключно на око. А як вже говорилося, сприйняття кожної людини досить суб'єктивно. Тому, якщо точний колір для вас насправді важливий, попросіть провести для вас екскурсію і подивіться, як саме здійснюється контроль якості друку.

Таким чином, точний колір на тиражі залежить як від замовника, так і правильної роботи друкарні. В обох випадках важливо не довіряти суб'єктивними оцінками, а користуватися різними інструментами для перекладу кольору на мову цифрових специфікацій.